Mycket på G nu

Idag är det exakt 10 dagar sedan vi kom hem ifrån vår resa i Turkiet. Vi har umgåtts med våra familjer, vänner och bara tagit det lugnt och vilat upp oss ordentligt. Christian har börjar jobba igen och vardagen är mer eller mindre tillbaka till det normala igen. Väldigt mycket som händer just nu känns det som. Christian har bl.a. börjat jobba extra på ett nytt jobb, ett ungdomsfängelse strax utanför Göteborg. Vilket han verkar tycka är väldigt roligt och spännande och själv får man höra en del sjuka historier när han kommit hem från sina arbetspass. I måndags var Emmi och jag på inskolningssamtal på Emmis dagis och fick lite information om inskolningsveckan som börjar i mitten av augusti. Nu är det snart dags för våran lilla prinsessa att bli en stor tjej och börja på dagis. Hjälp hur ska jag klara mig utan henne på dagarna?! Imorgon är Christian iallafall ledig och vi ska iväg och titta på en större lägenhet här i Partille. Ska bli spännande.
Som sagt mycket på gång nu.

Vår Midsommarafton

Typisk svensk midsommar blev det med regn och rusk. Vi var hemma hos Christians familj och firade Patrick som fyllde 22 år dagen efter. Vi åt massor av grillat och efteråt blev det tårta. Vi hade en supermysig midsommar trots det tråkiga väder.

Grattis Patrick!

Skräckresan hem från Turkiet

Resan hem från Turkiet igår blev allt annat än lugn. Jag som redan är flygrädd blev ju inte mindre rädd efter detta som hände oss. Först blev vi upphämtade av bussen på hotellet som skulle ta oss till flygplatsen i Antalya. Bussturen tog oss strax under 2 timmar. Emilia sov halva vägen dit och resten var hon glad och snäll så det var absolut inga problem alls fast det var varmt och trångt i bussen. Väl på flygplatsen checkade vi in och lämnade in väskorna, gick och kikade runt lite i taxfree butikerna och köpte present till Emilias farbror Patrick som fyller år nu på Lördag. Efter en stund var det dags att gå på vårt flyg. Emilia och jag fick fönster plats, Christian satt bredvid och bredvid honom satt en trevlig man ifrån samma hotell som oss som var där med sin familj. Vi lyfte och allt var bra, inga konstigheter än så länge. Lite senare började flygvärdinnorna dela ut dricka på planet som vi skulle ha till maten när någon plötsligt säger i högtalarna "Om det finns någon läkare ombord eller sjukvårdskunnig var vänlig och kom bak i planet vi behöver er hjälp genast!" Mannen som sattbrevid Christian ber honom hålla sin dricka och springer bak för att hjälpa till. Vi satt väldigt långt fram i planet men när man tittar bak ser man att dom börjat med hjärt och lugnräddning på en person som ligger ner i mittgången i planet. Alla blev jätte oroliga ombord på planet och undrar vad det är som egentligen händer. Efter en stund säger kaptenen i hötalarna att vi alla måste sätta oss ner och spänna fast oss eftersom vi måste nödlanda i Rumäninen pga. av olyckan på planet. Under hela landningen som tog ca 30 min är det flera som är kvar vid den sjuke och fortsätter att försöka få igång hjärtat igen med hjärt och lugnräddningen. Vi landade i Rumäninens huvudstad Bukarest och med en gång när planet stod still kom det ambulanser körandes i ilfart och gick ombord. Vi stod stilla i lite mer än 1 timma och alla var tvungna att sitta stilla i planet medans dom arbetade för fullt där bak. Mannen som suttit bredvid oss kom och satte sig igen när ambulanspersonalen tagit över och berättade för oss att det var en kvinna i 50 års åldern som bara säckat ihop och att hjärtat stannat på henne och att det tyvärr inte gått att rädda hennes liv trotts upprepade försök. Flera satt och grät på planet och var tagna av vad som hänt. Det var väldigt mycket barn med på hela planet och jag är bara så glad att vi satt långt fram och slapp se det fruktansvärda som hände där bak och att Emilia fortfarande är så liten och inte förstod något av det som hände. Inget barn ska behöva se något sådant hända. Efter 1 timma tog dom av den avlidna kvinnan på planet och även hennes dotter som hon rest med och vi tankade om planet och fick lyfta mot Göteborg igen med 2 timmar försening. Tagna och väldigt trötta efter allt var vi alla glada över att vara hemma i Sverige igen. Men kan inte sluta tänka på den stackars dottern som blev lämnade kvar på ett sjukhus i Rumäninen med sin döde mammas kropp. Vilket otroligt tragiskt och sorligt avslut på sin semester. Senare hemma på kvällen fick jag höra av en gammal klasskamrat till mig att dottern till den avlidna kvinnan på planet varit hennes barndomsvän. Då fick man ännu mer ont i mage igen. Tänk vad världen är liten och vad skört livet kan vara. Att en helt vanlig semester som ska vara rolig och ett minne för livet kan sluta i en sådan tragedi för en del. Man ska verkligen ta vara på de man älskar.

Dag 7 sista dagen

I tisdags var det vår sista heldag i Turkland. Det  var helt kart den varmaste dagen på hela veckan och man fick springa och doppa sig i havet väldigt ofta för att inte smälta bort i solen. På eftermiddagen kom Bamse och hans vänner till poolen för att träffa och krama alla barnen. Emilia var överlycklig men när det var hennes tur att krama Bamse blev hon jätte blyg och vände sig bort och var inte alls lika kramsugen längre. Även på kvällen var det uppträdande av Bamse och hans vänner som uppskattades väldigt mycket av alla barn.

Dag 6

Igår var det näst sista dagen här i solen och värmen och vi har det fortfarande grymt bra men det ska ändå bli skönt att komma hem till Sverige på Onsdag. Igår började vi dagen med den underbara frukosten, något jag verkligen kommer att sakna. Att bara kunna gå och plocka ifrån en jätte buffé och sedan efteråt bara lämna tallriken och hämta en ny. Efter frukosten gick vi ner till stranden och hängde där några timmar. Hade jag fått bestämma hade vi legat vid havet hela dagarna, (men tyvärr gillar Emmi den lugna poolen med bajvatten mer.)

Dag 5

Igår var vi ute vid havet igen. Emilia hade med sig sina nya sandleksaker som hon lekte med så fint på stranden. Massor av solskydd och vatten hela tiden. Känns nästan som om det blir varmare och varmare för varje dag som går. Igår kväll åkte vi även in en sväng till Alanya och shoppade lite. Hade förväntat mig att försäljarna skulle vara riktigt jobbiga och försöka dra in en i butiken osv. (då jag minns från mina tidigare gånger i Turkiet för några år sedan) men jag hade fel, denna gången var dom var riktigt trevliga och hjälpsamma och man fick gå runt själv i lugn och ro och ville man ha hjälp var det bara att hojta till. Det blev en riktigt trevlig och mysig kväll istället med lite shopping. Sedan åkte vi hem och tittade på film i sängen, Wreck it Ralph, en väldigt roligt och bra animerad film. Emmi somnade men både Christian och jag gillade den. Nej nu är det dags att bege sig till hotellfrukosten och nästsista dagen innan hemgång.

Dag 4

I förrgår tog vi det väldigt lugnt här i värmen. Emilia var dålig i magen, antagligen av bajs och kissvattnet i babypoolen som man badat i. Vi blev lite rädda att hon höll på att bli sjuk för hon var lite ledsen och spydde tom. vid ett tillfälle. Så vi gick direkt upp till hotellrummet och la oss och sov en stund medans Christian hämtade mat till vårt hotellrum så vi kunde sitta på vår balkong och äta i lugn och ro. Efter maten turades Christian och jag om att gå ner till havet medans den andre stannade hemma med Emmi och tittade på film på datorn och bara tog det lugnt. Tack och lov visade det sig bara vara tillfälligt och på kvällen mådde hon precis som vanligt igen. Pigg och glad och sprang runt som en galning. Så nu är allt precis som det ska igen, usch jag blev lite orolig där ett tag. stackars liten. Ingen mer bajspool nu på ett tag.

Dag 3

Vi har det fortfarande helt underbart.

Dag 2

Idag har vi badat, badat och badat lite till. Jo just det var har ätit väldigt mycket med. Kommer nog att gå upp minst 5 kg på denna resan, men det är det värt. Allt är fortfarande helt perfekt och det finns ingenting att klaga på förutom kanske när drickan tar slut och man får resa på arslet för att gå och hämta nytt.

Dag 1 i Turkiet

Denna dagen har lugnt sagt varit fullspäckad. Vi kom fram till vårt hotell Pascha Bay strax efter 15 på eftermiddagen helt slut efter att ha suttit stilla på både flyg och buss i så många timmar. Vi gick upp till vårt rum som var hur fint som helst och smörjde in oss och bytte om till badkläder. Sedan gick vi ett varv runt vårat enorma och då menar jag verkligen enorma hotell för att spana in lite vad som fanns. Vi blev verkligen inte besvikna. Pascha Bay har precis allt och lite till av man kan önska. Jätte fina hotellrum, väldigt stor pool och även 2 mindre för småbarn därav en med tak, underbar strand/hav, egen marknad inne i området, stor lekplats, Bamse hus där Bamse bor med alla sina vänner, gym, basketplan, tennisplan, beachvolley, pingis, biljard, dart, jetski, para glidning, underhållning varje kväll och mycket trevlig personal med väldigt mycket mer. Även om man hade velat hade man inte hunnit med allt på en enda vecka. Maten var helt grym. Fanns så sjukt mycket att välja på och eftersom vi har all inklusive är det bara att äta hur mycket man vill under hela dagarna. Det finns pizza, soppor, färsk frukt, glass i mängder, drinkar och massvis med gott att bara gå och hämta när man känner sig sugen när som helst. Vi kan verkligen inte klaga och vi är mer än nöjda med hotellet. Emilia har varit helt underbar under hela dagen och haft fullt upp och somnade i vagnen strax efter vi ätit middag på kvällen och sover fortfarande för natten nu i vårt rum i sin egna lilla säng som fanns inne på rummet. Imorgon ska vi sätta klockan tidigt och se vad frukostbuffén har att erbjuda. Vi njuter till tusen här i alla fall och vill inte komma hem än på ett bra tag. Imorgon blir det bada i havet för våran del.

Resan till Alanya

Det blev mindre än 3 timmar sömn för oss i natt hela familjen. Emilia måste ha känns på sig att det var något för hon ville verkligen inte sova och både Christian och jag hade fullt upp med att förbereda de sista sakerna innan resan. Klockan 03.30 ringde larmet imorse/inatt. Vi gav Emmi välling tog på oss och åkte direkt, Christians pappa var snäll och körde oss till flygplatsen. Efter att vi checkat in åt vi frukost på flygplatsen innan vi fick lov att gå på planet. Emilia somnade i starten redan och sov i hela 2 timmar på planet. Helt underbart. Hela flygningen gick helt perfekt Emilia skötte sig hur bra som helst utan att mamma och pappa fick skämma ögonen ur sig. Efter flyget var det 2 timmar med buss ifrån Antalya till Alanya. Emilia somnade efter 5 minuter där med och vaknade när vi hade ca 30 min kvar. Jag är helt chockad fortfarande att det gick så enkelt och smidigt. Världens bästa Emmi!

Just nu

Äter tidig frukost på Landvetter flygplats. Om exakt 1 timma lyfter flyget mot Alanya! Hej då Sverige!

Bara timmar kvar nu

Nu är det bara några ynka timmar kvar innan vi åker iväg på vår underbara semester! Redan klockan 4 imorgon bitti ska vi åka hemifrån upp till Christians pappa som ska köra oss vidare till Landvetter flygplats. Hela dagen har vi tvättat, städat, packat kläder, mediciner, massvis med blöjor och annat nödvändigt att ha med på resan. Jag har provat mina nya bikinis som jag köpt i veckan, förr i tiden hade jag alltid med mig minst 6 bikinis på en veckas semester, typ en bikini för varje dag. Nu har jag lugnat mig lite och inser att det räcker med endast 2 stycken. Sedan hann jag även med en skön kvällspromenad. Utan barn denna gången. Thank god. Gick lite snabbare och mindre tröttsamt. Nu längtar vi och är förväntanfulla inför våran vecka i Alanya.

Kvällsprominix med miss gnällpuppa

Christian är ute och kvällsfiskar med grabbarna så för mig blev det en kvällspromenad idag igen. Fast denna gången med en (väldigt mycket) gnälligare tjej som det tog nästan 1 timma innan hon somnade i vagnen. Ingenting var bra idag. Hon ville inte ligga, hon ville inte sitta, ville ha filten på, ville inte ha filten på, kastade ut nappen från vagnen men ville ändå ha den efteråt, drog av sig sina strumpor 15 gånger (i minuten!!!) fast hennes fötter var iskalla efter ett tag och bara gnällde sitt jobbiga "uppmärksamhetsgnäll" tills mina öron nästan blödde. En lagom frustrerad och trött mamma som kom hem efter promenaden tröttare än någonsin. Aja livet är inte alltid en fest.

Firat pappa

Idag har vi firat min fina pappas födelsedag! 48 år ung blev han idag! Pappa grillade hamburgare och vi satt ute och åt i solen på altan och hade det hur gott som helst. Pappa öppnade presenter han fått och efteråt fikade vi. På eftermiddagen/kvällen skulle födelsedagsbarnet åka och jobba så det blev ett kort firande och ett litet farväl innan våran resa nu på onsdag. Men en toppen dag i alla fall.

Grattis pappa!

Ingen vanlig dag

Idag fyller världens bästa pappa och morfar 48 år!
 Vi älskar dig! ♥

Söndagsmys

Idag har vi haft fullt upp hela dagen igen. Hämtat Emilia hemma hos farmor och farfar sedan direkt en sväng till Allum för att växlat pengar, köpa solskydd till hela familjen, vätskeersättning, handsprit, uv bad t-shirt, vattentäta blöjor, 2 pack linne och ett par short till Emmi. Direkt efter Allum åkte vi och hälsade på hemma hos Pari, Karolina, Baby (katten) och bebismagen. Efter någon timma blev vi sugna på mat och bestämde oss för att grilla. Vi åkte hem till Patrick och Maddis i Kallebäck och köpte med oss massa gott käk och satt ute på deras gård och grillade hela kvällen allihopa. Hur underbart som helst, Varm och skönt, lekplats till Emmi, god mat och bästa sällskapet. Ett helt perfekt avslut på denna veckan.

Inflyttningsfest / Födelsedagsfest

Igår var det dags att fira att Anna blivit 26 år ung!Men även att Anna och Diego flyttat in i sin nya fina lya tillsammans. Emilia sov hos farmor och farfar så att både Christian och jag kunde festa till det. Det blev en stor fest med massor av folk, musik mat, tårta och massvis med dricka. Träffade massa gamla vänner som man inte träffat på ett bra tag vilket alltid är extra roligt. Alla verkade ha väldigt trevligt och det blev en mycket lyckad kväll/natt.

Resa bokad

Turkiet here we come! På onsdag redan flyger vi till Turkiet, Alanya. Strax innan klockan 7 på morgonen går planet mot solen och en veckas semester i paradiset. Vi bor på ett toppen hotell precis vid stranden med All inklusive och bamseklubben för Emilia. O herre gud jag kan inte förstå än att vi kommer att ligga vid Stranden/poolen i solen på onsdag redan! Ska bli helt underbart verkligen. Idag ska vi iväg och växla lite pengar och köpa solskydd och lite annat som behövs inför resan. Nu längtar vi som bara den!

Tror att vi kommer att trivas ganska bra här

En av sommarens alla fördelar

Är att man kan grilla. Finns det något godare att äta än grillat? Älskar det verkligen och det har blivit en hel del grillat i sommar. I torsdags var jag och Sofia på stan och sedan på kvällen var vi bjudna hem till Anna och Diego på grillat. En annan tjejkompis Jenny var också där och vi hade en supermysig kväll tillsammans med god mat och mycket skratt.

Våra fina vänner

I fredags kväll åkte vi hem till våra vänner Patrik, Camilla och Alicia. Dom har precis flyttat in i sitt helt nybyggda hus ute på Tjörn. Det var hur fint som helst och det kändes verkligen som om vi kommit ut på "landet". Hästar och kossor runt om kring. Otroligt lugnt och fridfullt. Vi åt grillat och glass och frukt till efterrätt. Man blev hur sugen som helst på att själv köpa hus när man såg deras fina fräsch lya. Vi hade en supertrevlig kväll med våra fina vänner och tjejerna lekte jätte fint tillsammans i Alicias nya lekrum. Världens finaste tjejer.

Fredags

Dåligt på bloggfronten, vi har haft fin väder och verkligen haft fullt upp här hemma.

I fredags var hela familjen och pappas 2 bröder och delar av deras familjer på Kvibergs kyrkogård för att jordfärsta min farmors urna på samma plats där farfar ligger. Det var väldigt fint och lättsamt och Emilia ville gärna hjälpa till att fixa med blommorna runt graven. Efteråt åkte vi allihopa och åt lunch tillsammans.

Laddar batterierna

Kvällspromenad

Ikväll blev det en kvällspromenad på strax under 1 mil med en sovandes Emilia i vagnen.

Emilia festar loss

Emilia älskar verkligen att dansa och kan inte sitta still en sekund när det spelas musik. Här festar hon loss i fredags framför hela familjen. Älskade unge!!

Underbara unge

Idag började vi morgonen med att gå upp klockan 8. Christian hade redan åkt till jobbet och jag gick upp och ringde vårdcentralen för att få en jourtid till mig själv. Jag fick en tid klockan 10 redan och Emmi följde med tillsammans med sina nya vagn som jag köpte till henne igår på Ullared. Gårdagens absolut bästa köp. Nallen fick snällt åka med. Besöket hos läkaren gick väldigt fort och efteråt gick vi direkt till apoteket och sedan vidare till Ica för att köpa med oss färskt bröd som vi skulle ha till frukost som vi skulle äta hemma hos pappa ute i solen på altanen. Direkt efter frukost blev Emmi sugen på att bada som vanligt, så pappa tog fram den nya vattenspridaren som mamma köpte igår på Ullared till Emmi så att hon kunde få leka, i sin nya baddräkt. Gissa vart den är köpt? Jo Ullared. Tjatigt. Emmi tyckte i alla fall att det var väldigt roligt och sprang fram och tillbaka och tjöt av skratt. Det slutade senare med att även jag hoppade igenom vattenspridaren för att inte smälta i värmen på altanen. Nej jag ska inte klaga. Jag älskar verkligen värmen! Senare kom även resten av familjen hem så vi stannade kvar till kvällen.

Smidig som ett kylskåp.

Ullared

Igår satte jag klockan på 7. Mamma och syrran kom och hämtade upp mig strax efter 8 för en tripp till Ullared. Det var väldigt mycket folk där, vi brukar annars alltid åka på vardagar och är vana vid betydligt mindre folk än en söndag strax efter löning. Men det var bara att bita ihop när galna kärringar körde på en bakifrån med sin kundvagnar för typ 65e gången på loppet inom 30 minuter. Det blev ändå en del shopping och jag hittade massor av fina saker. Man blir lite lätt galen när man är där och shoppar oftast mer än nödvändigt. Christian blir alltid nervös när jag ringer på vägen hem och säger "gissa vad allt gick på?" Denna gången sa han att han hade förväntat sig värre än vad det blivit och det var väl positivt ändå om du frågar mig. Annars får man faktisk skylla sig själv om man vägrar att åka med. Ullared som är så roligt!

'
Nej inte mina kundvagnar allihopa.

Hela familjen samlad

Igår var hela Christians familj bjudna hem till min familj. Det var väldigt roligt att så många kunde komma då det tyvärr är sällan vi träffas allihopa nu för tiden tom. hunden Nikita följde med på "festen" alla var där utan Maddis som sakndes. Vi satt ute på altan i det underbara vädret och åt grillat med pottisgratäng. vi satt ut i flera timmar och tjötade och hade det mysigt och barnen lekte och sprang runt i trädgården. När det började bli mörkt och lite kyligare gick vi in och satte oss och Emilia bjöd på några dansuppträdanden inför hela släkten och njöt när alla applåderade och hejade. Vi hade en mycket trevlig kväll med hela goa familjen. Älskar att alla i familjen kan umgås tillsammans och verkligen ha det roligt ihop.

Lördag

Solen har fortsatt att skina även idag och vi åkte upp en sväng till Kåsjön och doppade fötterna. Emilia älskar att bada och vekar inte bry sig det minsta om att det är riktigt svinkallt. Jag försökte jobba mest på min bränna. Det skadar ju inte att få lite färg på kinderna nu när solen äntligen hittat hit. Emilia däremot dränkte vi nästan i solskydd.

Efter badet var vi så trötta att vi (Emmi) somnade i farmor och farfars trädgård.

Fredag

Sommaren har kommit för att stanna? Vi har haft kanonväder nu flera dagar i sträck och hoppas på många till. Igår var vi ute hela dagen. Lekte ute på gården, gick och köpte glass, lekte lite till tom. en liten snabbis in på H&M hann vi och köpa lite sommarlinnen oh shorts till Emmi.