Våran dag

Alltid när Ella och jag ska lämna eller hämta Emilia på förskolan börjar Ella att stor gråta bara vi kommer innanför grindarna. Jag får absolut inte sätta ner henne utan måste bära henne hela tiden och även om jag ska hjälpa Emilia på eller av med kläderna sitter hon fastklistrad som ett plåster på mig. Ännu värre är det om någon av fröknarna, någon utav de andra föräldrarna eller något utav barnen tittar på henne eller ännu värre om de säger hej till henne. Hon trycker ner ansiktet i jackan på mig medans hon grinar och hoppas antagligen på att när hon tittar upp igen så ska det bara ha varit en väldigt läskig dröm. (För visst är det fruktansvärt när folk är trevliga och hälsar på en). Såhär har det varit nu i några månader och det börjar nästan bli lite väl konstigt nu eftersom att hon är med så ofta och lämnar och hämtar men endå är livrädd varendaste gång gång.
 
MEN plötsligt så händer det...som man brukar säga. Idag när vi skulle hämta hem Emilia efter en dag på förskolan och de var ute på gården och lekte sprang Ella bara iväg till Emilia och struntade i mig helt och hållet, där stod jag kvar helt paff och såg säkert ut som en fågelholk. Sedan sprang hon till rutschkanan och ville åka den, gick fram till några andra barn och satte sig brevid på huk och kollade vad de pysslade med medans jag stod en bra bit bort (forfarande som en fågelholk). Våran lilla mes kanske äntligen har fattat att det kanske inte är så livsfarligt på Emilias förskola trotts allt. Att man faktiskt har väldigt roligt där. Man får iallafall hoppas att hon fattar det för efter sommaren smäller det, då är det dags vare sig hon vill eller inte att börja förskolan.
 
Med oss hem idag fick jag en väldigt stor bukett blommor...? som Emilia plockat så fint till mig. Så nu står den fina buketten med maskrosor på skänken ute i vardagsrummet och piffar upp hela hemmet. Så fint så.
 
Efter att vi lagat middag och ätit blev den en lång stund ute på lekplatsen med tjejerna som vägrade att följa med hem sedan när jag hotade med att klockan var mycket och att de skulle få bada om de snällt följde med mig hem, sagt och gjort, efter badet var det kvällsmat, bolibompa, tandborstning och hopp i säng. Båda tjejerna somnade på mindre än 5 min. Lyxigt och väldigt ovanligt. Så nu blir det plugg resten av kvällen för en mycket trött mamma som helst av allt hade velat lägga sig för natten nu jag med. Men det funkar tyvärr inte alltid så. Imorgon är det skola igen och jag får kissa ifred igen iallafall utan publik. Något possitivt att se fram emot åtminstånde.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback